Kun kehossa on kipu- tai jännitystiloja, usein hieronta tulee mieleen niiden lievittämiseksi. Toki hieronta auttaa laukaisemaan kireyksiä, mutta toisinaan etenkin kovakourainen hieronta pahentaa kipuja. Omat kokemukset ovat opettaneet, että joskus jokin muu hoito on parempi. Olenkin käynyt akupunktiossa, joka on auttanut muun muassa niskakipuun ja issiasvaivoihin. Sen lisäksi olen saanut tutustua kraniosakraalihoitoon.

 

Kraniosakraalihoito on hyvin hellävarainen hoitomuoto, joka perustuu selkäydinnestekiertoon, Siinä ei tehdä luihin tai kudoksiin fyysistä manipulointia vaan käytetään hyvin kevyttä kosketusta. Hoito keskittyy kraniosakraalijärjestelmään, joka muodostuu aivoista, selkäytimestä, aivo-selkäydinnesteestä sekä aivoja ja selkäydintä suojaavista kalvoista. Myös luut, kallon luut, ristiluut ja koko kehon faskiajärjestelmät ovat kontaktissa kalvojen kautta. Kraniojärjestelmä on siis toiminnallinen kokonaisuus, joka tuottaa, kierättää ja imeyttää aivo-selkäydinnestettä. "Tämä neste mm. ympäröi ja huuhtelee aivoja ja se liikkuu selkäytimessä ja tämä liike aiheuttaa kraniorytmin." (Suvintuulet)

 

Meissä jokaisessa vaikuttaa kolme erilaista fysiologista rytmiä, jota ovat sydämen syke ja hengitys. Kraniosakraalirytmi on myös tällainen. Hoidon aikana fysioterapeutti tai hoitaja kuuntelee kraniorytmiä etsien kehon epätasapainotiloja tai tiukkoja alueita. Estynyt, hidastunut tai muuttunut kraniorytmi voi johtaa kehon tai mielen häiriöihin. Ongelmakohdan löytyessä jännitys pyritään vapauttamaan kevyellä kosketustekniikalla. "Kranion toiminta-ajatus on kehon oman elpymisprosessin käynnistäminen, sillä jokaisella keholla on taipumus ja pyrkimys parantaa itsensä." (Suvintuulet) Hoidon aikana asiakas kokee syvän rentoutumisen.

 

Kun kraniosakraalijärjestelmään vaikutetaan, ollaan samalla yhteydessä myös keskushermostoon, sekä autonomiseen että ääreishermostoon. Kranio vaikuttaa myös sisäelimiin, kudoksiin ja soluihin, koska hermosto kontrolloi ja ohjaa kehon eri järjestelmiä. Kranio on siis hyvin monipuolinen hoito. Sitä voi kokeilla muun muassa stressiin, vatsavaivoihin, lihasjumeihin, selän/niskan/kallon alueen ongelmiin, fibromyalgiaan, päänsärkyyn/migreeniin, krooniseen kipuun, jännitykseen ja pelkotiloihin. Sillä on hoidettu myös ahdistusta, masennusta ja jopa muistiongelmia!

 

Kraniosakraalihoito apuna pakkoliikkeisiin

 

Fysioterapeuttini on tehnyt minulle kraniosakraalihoitoa noin 8-9 vuotta. Alkuun kun fysioterapeuttini otti minua päästäni kiinni, pääni alkoi kääntyä puolelta toiselle. Välillä pääni meni alas ja ylös. Myös kaikki raajani liikkuivat. Oli vaikeaa ymmärtää, mitä kehossani tapahtui: vaikuttiko hoito vai pakkoliikkeet. Fysioterapeutti sanoi, että kraniosakraalihoito saattaa vaikuttaa näin. Aika usein nauroin. Luulin tämän johtuvan siitä, että olimme fysioterapeuttini kanssa hiljaa ja se oli ensin kiusallista. Toisaalta kirjoittaessani tätä kirjoitusta luin, että kraniossa tulee esiin eri tunnetiloja. Hoidon loputtua kehoni oli rentoutunut, minkä takia päätimme jatkaa hoitoa.

 
Luultavasti pitkään ajattelin hoidon vain rentouttavan minua. Fysioterapeutti kyllä kertoi minulle, mihin kaikkeen hoito vaikuttaa. Lapsesta asti minulla on ollut ahdistusta (hengenahdistuskohtauksia stressaavina aikoina). Jossain vaiheessa huomasin, että hoito on vähentänyt niitäkin. Välillä kun hoidon väli oli pidempi, huomasin ahdistuksen tulevan. Viime keväänä sain vahvistuksen, että hoito todella auttaa ahdistukseen. Hoitopäivänä ja edeltävänä päivänä minulla oli hieman hengenahdistusta. Hoidon aikana minulle tuli mieleen tämä ja kerroin fysioterapeutilleni, joka laittoi kätensä muun muassa pallean alapuolelle ja piti siinä. Hetken päästä rauhoituin ja hengitin paremmin. Olin hoidon jälkeen rento enkä kärsinyt hengenahdistuksesta sen koommin. Myöhemmin keväällä tuli pieniä hengenahdistuskohtauksia.
 
 
Vammastani johtuen minulla on ollut koko ikäni pakkoliikkeitä, nykyään vähemmän kuin lapsena. Joskus vuonna 2021 tai 2022 kysyin jumpparilta, voisiko kranio vaikuttaa pakkoliikkeisiin. Fysioterapeutti vastasi myöntävästi, että voimme kokeilla. Olin varmaan hieman epäileväinen. Tuolloin sovimme, että aletaan tehdä kraniota säännöllisesti eli joka toinen viikko. Myöhemmin fysioterapeutti totesi, että minulla ei ole niin paljon pakkoliikkeitä. En tajunnut tätä huomautusta ensin. Ajattelin, että onhan minulla niitä arjessa. Fysioterapeutti tarkoittikin hoidon aikana. Nykyään kun fysioterapeutti hoitaa minua, olen koko hoidon ajan täysin rauhallinen, käsiä myöten! Aiemmin minun oli vaikeaa puhua selälläni maatessani. Nyt olen parin vuoden ajan pystynyt puhumaan hoidon aikana ilman pakkoliikkeitä (toki päivän vireystaso, kivut, muu elämäntilanne vaikuttaa, että välillä on pieniä pakkoliikkeitä). Viime keväänä fysioterapeuttini totesi niin uudestaan. Tuon kerran jälkeen aloin ajatella arkeani ja tajusin pakkoliikkeiden vähentyneen arjessakin. Myös puheeni on selkiintynyt.
 
 
Kraniosakraaliterapialla hoidetaan muun muassa myös kipuja. Myös niihin hoito on vaikuttanut.  Hoidon kohde vaihtelee sen mukaan, missä on vaiva. Välillä se on pää, niska-hartiaseudun alue, selkä tai vatsa. Vuonna 2022 minulla oli tosi paljon pääkipua, päivittäin. Silloin huomasin kranion auttavan muutaman päivän. Viime keväänä alaselkäni oli kipeä hoitopäivän aamuna, mutta hoito paransi senkin. Fysioterapeutin tehtyä minulle kokonaisvaltaisen hoidon olen usein nukkunut seuraavan yön todella hyvin.
 
 
 
 
Lähteet:
 
https://www.flexio.fi/palvelut/kraniosakraaliterapia/
https://www.suvintuulet.fi/kraniosakraalihoito-mita-se-on/